Sydänviikko on sydänten asialla

Juuri nyt (23.-30.4.2017) Suomessa vietetään sydänviikkoa. Viikon taustalta löytyy tietenkin Sydänliitto, joka haluaa nostaa esille sydänterveyden tärkeyden. Tämän vuoden teemana on voimavarojen vahvistaminen. Tutkimuksissa on todettu, että stressi, eristäytyneisyys, huono sosioekonominen asema ja negatiivisuus ovat sydänterveyden riskitekijöitä. Näin ollen ei ole lainkaan vähäteltyä nostaa esille voimavarat ja niiden vahvistaminen sydänterveyden tukemisessa. Ole läsnä, kosketa, osallistu ja ajattele positiivisesti – sydämesi tykkää!

Kun voimavarat ovat riittävät jaksat panostaa myös muihin sydämen hyvinvointia tukeviin asioihin. Näitä ovat tietenkin terveelliset elämäntavat, terveellinen ruokavalio ja riittävä liikunta. Sydänterveyttä edistävä ruoka ei vaadi erikoiskauppoja, eikä riittävä liikunta päällä seisontaa. Sydänystävällinen ruoka sopii kaikille, taaperolle ja vaarille ja jokaiselle joka sopii näiden kahden väliin. Liikunta voi olla kävelyä, pyöräilyä tai jumppaa, se voi olla myös puutarhan reipasta hoitamista tai joogaa.

Kuten tiedät tulee marjoja ja kasviksia syödä päivittäin vähintään puoli kiloa eli noin viisi kourallista. Enemmänkin saa tietenkin syödä. Näistä ruoista saat paljon sydämenkin hyvinvointia tukevia ravintoaineita. Itse suosin kasvisten lisäksi kotimaisia marjoja. Marjat ovat lähituotettua superfoodia täynnä ravintoaineita. Marjoja poimiessa saat arkiliikuntaa ja mielenhuoltoa. Vielä hetken joudumme tyytymään kasvisten osalta pitkälti pakasteen antimiin, mutta ihan kohta luonto herää ja tarjoaa satoaan. Hyödynnä myös villiyrtit – kuusenkerkät, voikukat ja nokkoset.

Kuidun saantiin on syytä kiinnittää huomiota, se jää helposti vähäiseksi. Suositusten mukaan kuituja tulee saada päivittäin vähintään 25 g. Valitse siis aina täysjyvätuotteita. Vertaile eri tuotteita, lue siis ravintoaineluettelot pakkausten takaa. Älä luota sokeasti tuotteen nimeen, sisältö voi olla jotain muuta. Voit myös käyttää kuitulisää. Tee vaikka oma sekoitus kauraleseestä, pellavansiemenrouheesta ja psylliumkuidusta. Aloita kuitulisän käyttö aina pienillä määrillä, jotta suolistosi tottuu kasvavaan kuidun määrään. Sydänterveyttä kuidut tukevat mm. poistamalla ylimääräistä kolesterolia kehosta.

Tärkeässä osassa sydänterveyttä tukevassa ruokavaliossa ovat myös pehmeät rasvat, jotka ehkäisevät verisuonten kovettumista.  Lyhyesti sanottuna valitse kylmäpuristettuja öljyjä, suosi kalaa ja vaaleaa lihaa. Tumma lasipullo kertoo useimmiten öljyn olevan laadukas. Leivän päälle voit tehdä levitteen helposti itse. Tässä maukas kevytlevitteen resepti: 1/3 luomuvoita, 1/3 oliiviöljyä ja 1/3 vettä. Sekoita kaikki ainekset sauvasekoittimella. Halutessasi voit lisätä joukkoon esimerkiksi valkosipulia ta basilikaa.

Mikäli kaipaat apua oikeanlaisen ravitsemuksen koostamisessa, otahan yhteyttä.
tiina@ravintovalmennusolo.fi

Tiina <3

2017-04-26T06:35:23+00:00 26. huhtikuuta 2017|Categories: Resepti, Terveys|Tags: , , , , , |0 Comments

Leave A Comment