Tiesitkö, että jopa neljännellä suomalaisella on alkoholista riippumaton rasvamaksa? Normaalipainoisista noin 1-2:lla kymmenestä ja vyötärölihavista 7-8:lla on rasvamaksa. Mikä ikävintä rasvamaksa ei valita, sitä ei tunne. Maksa ei huuda apua. Rasvamaksa voidaan todeta verikokeilla ja ultraäänitutkimuksella. Se altistaa diabetekselle, kohonneeseen verenpaineeseen ja verenrasva-arvoihin sekä moniin muihin sairauksiin.

Siis joka neljäs suomalainen on elintavoillaan aiheuttanut itselleen rasvamaksan, joka altistaa monille kroonisille sairauksille. Rasvamaksan taustalla on sekä sisäisiä, että ulkoisia tekijöitä. Maksan terveyttä ulkopuolelta horjuttavia tekijöitä ovat mm. ilmasto ja ympäristömyrkyt. Sisäisiä ovat mm. perimä, liiallinen rasitus ja huono ruokavalio sekä tunteet. Maksaan liitettyjä tunteita ovat mm. viha, raivo, katkeruus ja ahdistus. Monia ikäviä tunteita, jotka tukahdettuna rasittavat niin mieltä kuin maksaa.

Maksalla on monta tehtävää elimistössämme. Se varastoi ja muodostaa verensokeria, tuottaa aminohapoista proteiineja, tuottaa rasvoja vereen, aktivoi ja varastoi vitamiineja ja muuntaa sekä poistaa myrkkyjä. Maksan tunnetuin tehtävä on juurikin puhdistuslaitoksena toimiminen. Kehossa syntyy jatkuvasti aineenvaihduntatuotteita ja myös kehon ulkopuolelta tulee myrkkyjä elimistöön. Maksa muuntaa nämä aineet sellaisiksi, että ne voi poistua elimistöstä.  Jotta maksa ei kuormitu liikaa kannattaa välttää elimistölle haitallisia aineita, kuten nikotiinia, alkoholia ja muita kemikaaleja, esim. turhia lääkkeitä sekä jatkuvia negatiivisia tunteita. Nämä tunteet voivat olla omiasi tai ympäristön.

Maksan puhdistusjärjestelmässä on kaksi vaihetta. Puhutaan 1 faasista ja 2 faasista. Ensimmäisessä faasissa haitalliset aineet muuntuvat sellaiseen muotoon, että ne voivat poistua maksasta tai ne siirtyvät kakkosfaasiin jatkokäsittelyyn. Joskus käy niin, että ykkösfaasissa syntyneet aineet ovatkin haitallisempia sieltä poistuessaan kuin sinne mennessään. Tällöin kakkosfaasilla on erittäin tärkeä tehtävä. Molemmat faasit tarvitsevat toimiakseen erilaisia antioksidantteja, vitamiineja, aminohappoja, flavonoideja ja fosfolipidejä.

Rasvamaksaa voi epäillä kun vyötärölle on kasvanut omena. Vyötärölihavuus onkin paras rasvamaksan mittari eli peilikuvaa kannattaa tarkastella myös terveydellisestä näkökulmasta. Paino ei välttämättä kuitenkaan kerro koko totuutta maksan tilanteesta, sillä toisinaan normaalipainoinen kantaa edessään muhkeaa omenaa tai hänellä on rasvaa piilossa sisäelinten ympärillä. Normaalisti maksa painaa noin 1,5 kg. mutta rasvoittunut maksa voi painaa jopa yli neljä kiloa.

Parhaiten maksan rasvoittumista kuvaava verikoe on ALAT. Virallinen viitealue on miehillä alle 50 ja naisilla alle 35 U/l. Rasvamaksa voi nostaa arvoja jopa tuplasti yli viiterajojen. Suosittelen kuitenkin reagoimaan jo kun arvo alkaa lähestymään viitealueen ylärajaa. Ei ole mitään syytä jäädä tuleen makaamaan ja odottaa räjähdystä. Rasvamaksa näkyy myös ultraäänikuvissa.

Paras lääke ravitsemuksen keinoin rasvamaksan hoidossa on maltillinen painon pudotus. Vähennä riksuja, raksuja, keksejä ja höttöhiilareita sekä turhia kemikaaleja. Valitse tilalle reilusti marjoja ja kasviksia, etenkin tummanvihreitä kaaleja, mutta myös sipulia ja muita värejä. Syö kylmäpuritettuja öljyjä kohtuudella ja vältä kovia rasvoja sekä poista ruokavaliosta kokonaan transrasvat eli kovetetut rasvat. Näitä on usein teollisesti valmistetuissa tuotteissa. Syö vaaleaa lihaa, kalaa ja kananmunia kohtuudella. Suosi kasviproteiineja, kuten linssejä ja papuja. Käytä vain täsjyväviljoja hiilihydraattien lähteenä. Valitse ruokia, joiden ainesosaluettelo on lyhyt. Maksa rakastaa värikästä, tuoretta ja puhdasta ravintoa.

MAKSAN TARVITSEMAT RAVINTOAINEET

Kuten yllä mainitsin, maksa tarvitsee toimiakseen monia erilaisia ravintoaineita. Näitä aineita ovat mm.:

C-vitamiini
C-vitamiinia saat kasviksista, marjoista ja hedelmistä. Erinomainen lähde on mm. tyrnimarja.

E-vitamiini
E-vitamiinin lähteitä ovat siemenet, pähkinät ja mantelit sekä täysjyväviljat. Myöskin kasviöljyt, etenkin vehnänalkioöljy on hyvä E-vitamiinin lähde. Tyrnimarjasta saat myös E-vitamiinia.

B-vitamiini
B-vitamiineja saat mm. manteleista, pähkinöistä, siemenistä, iduista ja pavuista sekä tummanvihreistä kasviksista sekä täysjyväviljasta. B12-vitamiinia saadaan ainoastaan eläinperäisistä tuotteista.

Seleeni
Seleeniä saat parapähkinöistä. Seleenin puutos on melko yleistä suomalaisilla, sillä sitä on maaperässä niukasti. Seleeniä lisätään lannoitteisiin, joka on parantanut tilannetta jonkin verran.

Rikki
Rikkiä saat mm. kaalikasveista ja sipuleista.

Tauriini
Tauriini on aminohappo, jota saat eläinkunnantuotteista, kuten lihasta, kalasta ja kananmunasta sekä maitotaloustuotteista.

Koliini
Koliinin lähteitä ovat munankeltuainen, vehnäaalkiot, maksa, pähkinät, soijapapu ja kaalikasvit sekä liha ja maitotaloustuotteet.

 

Ravintovalmennuksessa huomioin myös maksasi.

Tiina Jakobsson, FLT Ravintovalmentaja®, terveyden- ja sairaanhoitaja

www.ravintovalmennusolo.fi

 

Lisätietoa löydät mm. Marja Ruutin kirjasta Terve maksa avain hyvinvointiin.