Flunssapöpöt vaanivat meitä joka puolella. Kaupassa, töissä, koulussa, päiväkodissa – kaikkialla missä liikumme erilaiset bakteerit ja virukset etsivät uutta asuinpaikkaa. Miten valmistautua pahimpaan flunssakauteen? Mitä tehdä kun flunssa kaikesta huolimatta iskee?

Ensimmäinen askel on tietysti syödä terveellisesti. Paljon kasviksia ja marjoja, hiilihydraatteja kohtuudella ja riittävästi laadukasta proteiinia. Sokeria ja valkojauhotuotteita on syytä välttää. Yhtä tärkeää on muistaa pestä käsiä ahkerasti saippualla ja vedellä. Lasten vielä huolellisemmin, kun helposti ne pienet sormet, ja samalla pöpöt, eksyvät suuhun.

Tässä listattuna muutama vinkki miten voit lyhentää flunssan kestoa ja parhaimmassa tapauksessa välttää sen kokonaan.

  • Lepää ja rentoudu. Anna kropan levätä kun se sitä vaatii. Syö helposti sulavaa ruokaa, jotta elimistö pääsee mahdollisimman helpolla. Vaikka mieli tekisi herkutella, unohda sokerit ja muut höttö ruoat.
  • Inkivääri-hunajateetä. Kiehauta vesi ja lisää pala luomuinkivääriä. Anna hautua noin 15 minuuttia. Jäähdytä teetä hetki ja lisää hunaja vasta sitten. Nauti lämpimänä.
  • C-vitamiini. C-vitamiinia saat tietysti marjoista ja kasviksista sekä hedelmistä. Sitä on kuitenkin hyvä ottaa lisänä purkista flunssakaudella ja viimeistään heti flunssan ensioireiden ilmestyessä. Väliaikaisesti voit nostaa annosta suosituksia reilusti isommaksi.
  • D-vitamiini. D-vitamiini tukee immuunipuolustusjärjestelmän normaalia toimintaa. Ilman D-vitamiinilisää veren D-vitamiinipitoisuus on suomalaisilla usein huolestuttavan matala.
  • Sinkki. Sinkin on todettu lyhentävän flunssan kestoa jopa puolella. Valitse imeskeltävä tabletti. Jaa vuorokausiannos useaan pienempään annokseen. Sopiva annostelu flunssan hoidossa on noin 1 mg / painokg.
  • Probiootit eli maitohappobakteerit. Probiootit tukevat elimistön immuunipuolustusjärjestelmän toimintaa. Näin ne vahvistavat vastustuskykyä ja  ehkäisevät flunssia. Probiootit toimivat tutkimusten mukaan parhaiten lapsilla.
  • Valkosipuli. Valkosipuli on luonnon oma antibiootti. Sitä on hyvä käyttää jo ennaltaehkäisevästi ja viimeistään flunssan ensioireista alkaen. Valkosipulilla on myös monia muita terveysvaikutuksia. Voit lisätä valkosipulia ruokiin tai käyttää hajuttomina kapseleina. Jotkut  laittavat valkosipulia yöksi sukkiin.
  • Nenäkannu. Nenäkannulla huuhtelu puhdistaa poskionteloita ja samalla kostuttaa niitä. Toimii hyvin myös ennaltaehkäisevänä hoitona.
  • Ulkoile. Ulkoile voimiesi mukaan, tee vaikka lyhyt rauhallinen kävelylenkki. Hapekas ulkoilma helpottaa flunssan oireita. Muista kuitenkin, että sairaana ei pidä harrastaa raskasta liikuntaa.

Ihanaa, aurinkoista syksyä, toivottavasti vältyt flunssalta!