Usein minulta kysytään mitä ja miten syön tai olenko muuttanut ruokavaliotani opiskellessani funktionaalista lääketiedettä. Noudatanko jotakin tiettyä ruokavaliota? Totuus on tylsä. Syön monipuolista tavallista kotiruokaa. Se miten minä syön ei ole ainoa oikea tapa syödä hyvin ja oikein. Olemme yksilöitä vahvuuksinemme ja heikkouksinemme.

Minulla ei ole diagnosoituja sairauksia tai ole ollut suurempia ongelmia esimerkiksi suolistossa. Minun ei tarvitse tarkkaan vältellä mitään ruoka-ainetta hoitaakseni sairautta tai pitääkseni sen kurissa. MUTTA, kyllä, tässäkin on se mutta. Kyllä minäkin voin paremmin välttämällä joitakin ruoka-aineita ja suosimalla toisia. Se on se yksilöllisyys. Mitä sitten syön? Ensinnäkin ateriarytmin olen huomannut olevan minulle tärkeä. Jos aterioita jää väliin tai ne jäävät kovin pieniksi, syön jossain vaiheessa, yleensä illalla, paljon enkä siltikään välttämättä koe olevani kylläinen. Minun on myös syytä välttää nopeita hiilihydraatteja, toisin sanoen sokeria ja valkojauhotuotteita. Ilman näitä voin paremmin.

Syönkö aina itselleni sopivalla tavalla oikein? Tunnustan. En syö. Poikkeukset joskus on ok, mutta joka päivä ei. Lopulta käy niin, että olo väsähtää, naamassa näkyy, peräpäässä kuuluu ja vyö paukkuu. Sitten ei auta muu kuin tehdä ryhtiliike – omaksi parhaaksi.

Lomalla tulee löysäiltyä myös ruoan kanssa. Mennään ja tullaan ilman aikatauluja, syödään milloin sattuu. Sallittakoon se meille kaikille oman hyvinvoinnin rajoissa. Tunnustan, olen herkutellut kermajäätelöllä ja grillannut makkaraa. Ei se kaada terveyttäni. Tärkeää on pyrkiä pitämään ruokavalion perusta terveellisenä. Aterialta löytyy aina esimerkiksi kasviksia. Joskus tulee eteen tilanteita, että tarjolla on vain ns. huonoja ruokia. Silloin pyrin valitsemaan niistä parhaan. Aina ei tarvitse syödä täydellisiä aterioita, hyväkin riittää.

Siis mitä syön ja miten? Pyrin syömään hyvinvointiani tukevaa ruokaa: paljon kasviksia ja marjoja, vaaleaa lihaa ja maitotuotteista vain hapanmaitotuotteita (en ole maitoa juonut ennen opintojanikaan), hyviä rasvoja ja täysjyväviljoja. Päivääni mahtuu viisi ateriaa tasaisesti pitkin päivää. Ei ollenkaan mediaseksikästä tai muodikasta. Noudatanko tiettyä dieettiä? En, pyrin syömään itselleni sopivalla tavalla oikein. Onko ruokavalioni muuttunut? Kyllä vain, se on nykyään paljon parempi. Sillä miten söin ennen ei oikeastaan ole väliä, enkä harmittele virheitäni. Älä sinäkään. Jos tunnet, että kaipaat muutosta tartu toimeen. Vajarit on (usein) paremmat kuin överit. Molempiin suuntiin. Kuuntele viisasta kehoasi.

Tiina <3